پایش وضعیت

بالانس فن

پایش وضعیت

بالانس فن

  • ۰
  • ۰

بررسی های لازم جهت درک بهتر استاندارد ISO 10816-3

برای کمک به کارشناسان جهت درک استاندارد ISO 10816-3، اجازه دهید آن را بررسی کنیم. تمام ماشین‌هایی که در این مشخصات قرار می‌گیرند با سرعتی بین 120الی15000 دور در دقیقه کار می‌کنند.

ماشین‌ های گروه ۱

موتورهای الکتریکی و ماشین‌های با قدرت بالای ۴۰۲ اسب بخار.

ماشین های گروه ۲

موتورهای الکتریکی و ماشین های محرک بین ۲۰-۴۰۲ اسب بخار.

در جدول استاندارد بالا متوجه خواهید شد که ماشین‌های گروه ۱ می‌توانند سطوح کمی بالاتر از ارتعاش را نسبت به گروه ۲ تحمل کنند. این به این دلیل است که ماشین‌های بزرگ‌تر، جرم بزرگ‌تر و حالت عریض‌تری دارند و معمولاً می‌توانند سطوح کمی بالاتر از ارتعاش کلی را تحمل کنند.

هر یک از این دو گروه نیز بین پایه های Rigid و Flexible تقسیم می شوند. ماشین‌هایی که روی پایه‌های انعطاف‌پذیر نصب می‌شوند، مانند فنرهای ایزولاتور یا دمپر ها، می‌توانند سطوح ارتعاش کمی بالاتر را تحمل کنند، زیرا حرکات این ماشین‌ها توسط دمپر یا بالشتک خنثی می‌شوند.

بیایید یک موتور الکتریکی 150 اسب بخاری را که پمپ را با سرعت 1765 دور در دقیقه بر روی پایه ای سفت و سخت به حرکت در می آورد، به عنوان مثال در نظر بگیریم و از نمودار ISO 10816-3 استفاده کنیم.

 

سطوح ارتعاش توصیه شده در سرعت (اینچ بر ثانیه / اوج)

  • Newly Commissioned Machinery

فرض بر این است که این یک موتور و پمپ جدید و بدون سایش است و در بهترین حالت کار می‌کند. سطح کلی ارتعاش 0.08 in/sec (pk) یا mm/sec (rms)و یا کمتر انتظار می رود.

  • Unrestricted Operation

این فرض را بر موتور و پمپ می گذارد که فراتر از راه اندازی اولیه کار کرده است. سطح ارتعاش قابل قبول زیر 0.16 in/sec (pk) یا 2.8 mm/sec (rms) خواهد بود.

  • Restricted Operation

همان موتور و پمپ که دارای سطوح ارتعاش بین 0.16- 0.25 in/sec (pk) یا 2.8- 4.5 mm/sec (rms) است، باید مشکل ایجاد ارتعاش بیش از حد، مانند عدم تعادل یا ناهمراستایی بررسی گردد. این تجهیز می تواند در صورت نیاز کار کند، اما باید برای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شود تا ارتعاش کاهش یابد.

  • Damage Occurs

سطوح ارتعاش در موتور و پمپ بیش از 0.25 in/sec (pk) ، یا 4.5 mm/sec (rms) می تواند باعث آسیب جدی به اجزای دستگاه مانند بیرینگ ها شود. این تجهیز باید در اسرع وقت از سرویس خارج شود و اقدامات اصلاحی برای کاهش ارتعاش انجام شود.

لطفاً توجه داشته باشید که نمودار ISO 10816-3 برای سطوح توصیه شده شدت ارتعاش است. از تجربه و منطق هم باید استفاده شود. به عنوان مثال، یک ماشین ابزار برای حفظ کیفیت پایان ماشینکاری باید در سطح کمتری از ارتعاش کار کند. آسیاب چکشی ممکن است در هنگام استفاده در سطح ارتعاش بالاتری کار کند.

با این حال، برای ماشین آلات صنعتی معمولی، نمودار ISO 10816-3 معیار خوبی برای شدت ارتعاش است.

 

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره تخصصی و رایگان در زمینه بالانس فن، آنالیز ارتعاشات، الاینمنت و … با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی