پایش وضعیت

بالانس فن

پایش وضعیت

بالانس فن

  • ۰
  • ۰

تجزیه و تحلیل ارتعاشات (آنالیز ارتعاشات) یک روش مفید برای نظارت بر سلامت دستگاه است. بسیاری از کارخانه‌ها برنامه‌های منظم آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی) را اجرا کرده‌اند تا مطمئن شوند که وضعیت ماشین‌هایشان در فواصل زمانی منظم بررسی می‌شود و بنابراین، اگر مشکلی پس از تجزیه و تحلیل طیف ارتعاشات آشکار شود، می‌توان راه‌حلی را دنبال آن پیدا کرد.

هنگام تجزیه و تحلیل ارتعاشات (آنالیز ارتعاشات)، مهم است که با چندین اصطلاح آشنا باشید. این‌ها اصطلاحات مهم هستند: فرکانس-جابه جایی-سرعت-دامنه

اینها همه اصطلاحاتی هستند که در تجزیه و تحلیل ارتعاشات (آنالیز ارتعاشات) در یک طیف استفاده می شوند. به عنوان مثال، فرکانس غالب نشان داده شده در یک طیف پس از جمع‌آوری داده‌ها از ماشین دوار، مشخص می‌کند که دستگاه با چه نوع خرابی مواجه می‌شود. این عیب می تواند عدم تعادل (عدم بالانس دینامیکی)، ناهماهنگی شفت (عدم الاینمنت)، لقی، خرابی بلبرینگ یا ترکیبی از دو یا چند مورد از این موارد باشد.

ارتعاشات ساطع شده از یک ماشین عموماً از فرکانس اولیه یک ماشین تشکیل شده است که معمولاً در سرعت چرخش ماشین و همچنین هارمونیک های آن و سایر منابع درون ماشین یافت می شود. همه این ارتعاشات جمع می شوند تا طیفی را تشکیل دهند که طیف وسیعی از سیگنال ها است که باید توسط یک نرم افزار تجزیه و تحلیل ارتعاشات (آنالیز ارتعاشات) و یا توسط یک متخصص تجزیه و تحلیل ارتعاشات (آنالیز ارتعاشات) تجزیه و تحلیل شوند.

گاهی اوقات، هنگامی که یک فرکانس خرابی با یک فرکانس طبیعی سیستم منطبق می شود، رزونانس رخ می دهد. مهندسان معمولاً سعی می‌کنند با توجه به رزونانس‌ها ماشی آلات را طراحی کنند، زیرا می‌توانند باعث افزایش دامنه چشمگیر شوند که می‌تواند منجر به شکست زودرس یا فاجعه‌بار سیستم شود.

نمونه های خرابی ماشین و نحوه ظاهر شدن آنها در طیف آنالیز ارتعاشات

  • عدم تعادل (عدم بالانس دینامیکی)

در فرکانس چرخشی برابر با X RPM 1 خارج از تعادل رخ می دهد

  • ناهمراستایی شفت (عدم الاینمنت شفت)

معمولاً باعث ایجاد مشکلات زاویه ای و آفست در کوپلینگ ها می شود

  • لقی مکانیکی

ناشی از شل شدن قطعات چرخشی یا بازی بیش از حد در اجزای دستگاه

  • مشکلات تسمه

تجزیه و تحلیل ارتعاشات (آنالیز ارتعاشات) معمولاً ساییدگی، سایش و در نهایت ناهماهنگی (عدم الاینمنت) را شناسایی می کند.

  • خرابی بلبرینگ

خرابی یاتاقان نشان دهنده مشکلات در فرکانس بالا و در دامنه کم است.

هنگام خواندن تجزیه و تحلیل ارتعاشات (آنالیز ارتعاشات)، مهم است که برای به دست آوردن داده های دقیق، منسجم باشید. در اینجا چندین مورد وجود دارد که باید هنگام خواندن تجزیه و تحلیل ارتعاشات (آنالیز ارتعاشات) اجرا کنید:

همیشه از همان نقطه های دستگاه دیتا بگیرید.

اطمینان حاصل کنید که شرایط دیگر (سرعت، بارگیری، و غیره) در هنگام خواندن مثل دفعات قبل هستند.

همیشه سرعت دستگاه را در زمانی که قرائت می‌کنید، یادداشت کنید.

تجزیه و تحلیل ارتعاشات (آنالیز ارتعاشات) بخش مهمی از یک طرح کلی تعمیر و نگهداری پیش بینی شده است. برای مطالعه بیشتر در مورد اجرای یک برنامه تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده و انجام آنالیز ارتعاشات منظم در ماشین‌های کارخانه خود، با ما در ارتباط باشید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر از خدمات آکوپایش از جمله خدمات بالانس فن، آنالیز ارتعاشات، الاینمنت لیزری و … تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی بهره مند شوید.

منبع: آکوپایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی