پایش وضعیت

بالانس فن

پایش وضعیت

بالانس فن

  • ۰
  • ۰
تشخیص عدم بالانس فن به صورت تخصصی - شرکت مهندسی آکوپایش

برای بالانس فن، ابتدا باید عدم بالانس در آن را تشخیص دهید .عدم بالانس تنها یکی از عوامل ارتعاش است. بهترین راه برای تشخیص عدم بالانس، افزایش ارتعاشات با افزایش سرعت چرخش می باشد زیرا هر چه سرعت چرخش بیشتر باشد، جرم نا بالانس فن نیروی بیشتری به روتور وارد می کند و باعث ارتعاش بیشتر می شود. اگر ماشین را با سرعت کمتری روشن کنید، می توانید تا حدودی وجود فناوری عدم بالانس را تایید کنید. به یاد داشته باشید که خطای معمول در ارتعاش عدم بالانس آن است.

شرایط بالانس دینامیکی فن چیست؟

مطمئن شوید که علامت عدم بالانس فن است. امکان قرار دادن وزنه اصلاحی روی فن وجود دارد. شما باید به خود فن و پره ها دسترسی داشته باشید. در صورتی که فن دارای شیر تعمیری باشد باید باز شود تا وزنه های تعمیری روی آن قرار گیرد. اگر قرار است فن روی یاتاقان های خودش بالانس شود. در غیر این صورت جداسازی فن و ارسال آن به کارگاه بالانس کافی است. شما باید میزان ارتعاش را اندازه گیری کنید. لرزش فن با قرار دادن سنسور روی تکیه گاه ها اندازه گیری می شود. باید بتوانید ناحیه اطراف توده نا بالانس را بادکش کنید. موارد فوق را می توان به راحتی با دستگاه قابل حمل آنالیز ارتعاشات انجام داد. بالانس فن در کارگاه بدون دستگاه بالانس همانطور که در بحث های مختلف عدم تعادل گفتیم، 4 نوع عدم تعادل فن وجود دارد که عبارتند از استاتیک، کوپل شده، شبه استاتیک و دینامیک. برای اطلاعات بیشتر حتما این تاپیک را بخوانید. شما می توانید در کارگاه بدون دستگاه بالانس قابل حمل بالانس داشته باشید، اما باید بیشتر بدانید که فن ها عدم بالانس دینامیکی هستند. برای بالانس کردن یک فن که دارای عدم تعادل استاتیک است، به موارد زیر نیاز دارید: دو تیغه شفتی که از مرکز فن عبور می کرد مقداری وزن که به ورقه های کوچک بریده می شود رویه کلی روی فلایویل نشان داده شده است، کلیک کنید و ببینید، این روشی است که باید انجام دهید. شفت حامل فن را روی دو پره قرار دهید تا محور عمود بر پره های موازی باشد. با چرخاندن فن به سمت پایین، نقطه سنگین را پیدا کرده اید. حالا باید وزنه را در سمت مخالف قرار دهید. برای این کار، یکی از ورقه های کوچک قابل برش را بردارید، آن را به روغن آغشته کرده و به طرف مقابل فن بچسبانید. در صورت وزن بیشتر، از مواد دیگری برای اتصال آن به بدنه فن استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر چه سرعت چرخش فن روی دو پره بیشتر باشد، مقدار جرم برای تعادل بیشتر است. نکات مهم در تعادل فنی استاتیک تیغه ها باید هم تراز باشند شفت باید در مرکز نسبت به ناف باشد محل چرخش محور روی تیغه ها باید کاملا صاف و بدون پرش باشد فن نباید در معرض باد قرار گیرد.

استفاده از پایه تعادل فن استاتیک تراز کردن دو پره به طوری که محور مرکزی فن به راحتی روی آنها بچرخد کمی مشکل است. بالانس فن پایه های تعادل ایستا . علل خرابی بالانس فن از جمله مواردی که باعث خرابی بالانس فن می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد: در بالانس فن گاهی خاک و مواد خارجی یا آب در سوراخ های شفت یا پروانه جمع می شود. در این حالت با هر بار چرخش شفت محل این مواد تغییر می کند. در نتیجه محل نقطه سنگین دائما تغییر می کند و تعادل غیر ممکن می شود. در هنگام بالانس کردن فن، اگر فن روی شفت فشار داده شود، اگر روتور به درستی جا نیفتد، ممکن است در اثر گشتاور راه اندازی کمی روی شفت بچرخد. در نتیجه، هر بار که روشن می شود، مکان نقطه عدم تعادل می تواند تغییر کند. شلی بیش از حد در بلبرینگ فن می تواند نتایج جمع آوری داده ها را با هر بار راه اندازی فن تغییر دهد. استاندارد بالانس فن چیست؟ بر اساس استاندارد ISO 1940-1 و ویرایش های جدیدتر آن ارائه شده توسط سازمان بین المللی استاندارد، مقادیر مجاز عدم تعادل برای هر یک از تجهیزات دوار مشخص شده است. این استاندارد برای تجهیزات دوار که به طور صلب مونتاژ شده اند اعمال می شود. یعنی روی قسمت انعطاف پذیری مانند لاستیک قرار نمی گیرند و مستقیماً به سازه متصل می شوند. البته استانداردهای تخصصی برای فن ها نیز ارائه شده است که حدود تعادل فن و ارتعاشات مجاز را مشخص می کند. در این استاندارد برای تعیین دقت بالانس در تجهیزات دوار سطوح مختلفی ذکر شده است که این سطوح با G مشخص شده است دقت بالانس فن G 6.3 می باشد. با توجه به جدول این استاندارد (مقدار عدم تعادل باقیمانده سرعت چرخش) در این جدول مقدار سرعت فن و با توجه به سطح G 6.3 مقدار مجاز ارتعاش بر حسب mm/s میلیمتر بر ثانیه) تعیین شده است.

شرکت آکوپایش چندین سال است که خدمات پایش وضعیت را با بهترین دستگاه ها و کارشناسان مجرب ارائه می کند و توانسته بخش بزرگی از تجهیزات دوار صنایع نفت گاز و پتروشیمی را عیب یابی و پایش کند که این امر به افزایش تولیدات این صنایع کمک بسیار زیادی می‌کند. شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از خدمات بالانس فن، الاینمنت لیزری و سایر خدمات شرکت مهندسی آکوپایش به وب سایت https://akopayesh.ir/ مراجعه نمایید.

منبع: فراز اندیشه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی